Questo articolo è stato sottoposto a double blind peer review
Questo articolo è stato pubblicato in: Ocula 33, Nuove forme di testualità nella comunicazione pubblicitaria: discorsi, pratiche e narrazioni
autore: Giorgia Adamo (Università degli Studi di Palermo (IT); Università LUISS Guido Carli, Roma (IT))
The Gemini Era: a Semiotic Analysis of Google's Discursive Strategies
lingua: inglese
data di pubblicazione: marzo 2025abstract: The explosion of AI-generated content has led to the emergence of numerous controversies that semiotics, as a discipline with a critical vocation of social phenomena, cannot ignore. In this complex turmoil, corporations like Google are actively shaping users’ perception of AI through carefully crafted narratives. Building on previous studies regarding brand discourses and smart objects, this research examines a paradigmatic example: Gemini, Google’s latest AI. By using a structuralist methodology in dialogue with cultural branding to analyze the discursive strategies employed by the brand, the contribution aims to understand how and if Google can effectively navigate the anxieties surrounding AI, shedding light onto the delicate relationship between humans and non-humans.
keywords: pubblicità, genAI, google, semiotics, strategy, brandingcitazione: Giorgia Adamo, The Gemini Era: A Semiotic Analysis of Google's Discursive Strategies, "Ocula", vol.26, n.33, pp.110-128, marzo 2025. DOI: 10.57576/ocula2025-9
Ocula.it pubblica saggi di ricerca semiotica, in particolare applicata alla comunicazione e alla cultura, è aperta al dialogo con altri campi di ricerca e accoglie contributi che provengono da ogni ambito delle scienze umane e sociali. Questi sono la nostra Redazione e il nostro Comitato scientifico.